Sanxion suomalainen klassikko peli commodore 64

Sanxion: Suomalainen klassikko Commodore 64:lle

Sanxion on suomalainen tietokonepeli, joka julkaistiin vuonna 1986 Commodore 64:lle. Peli on vaakasuoraan vierivä ammuntapeli, jossa pelaaja ohjaa avaruusalusta ja yrittää tuhota vihollisia ja esteitä. Peli on tunnettu erityisesti sen musiikista, joka on säveltänyt Rob Hubbard, yksi aikansa kuuluisimmista pelimusiikin tekijöistä. Peli oli myös ensimmäinen peli, jonka julkaisi Thalamus, brittiläinen pelikustantamo, joka keskittyi laadukkaisiin Commodore 64 -peleihin. Pelin suunnitteli ja ohjelmoi Stavros Fasoulas, joka oli yksi Suomen ensimmäisistä pelintekijöistä. Fasoulas teki myös muita pelejä, kuten Delta ja Quedex.

Pelin idea ja tavoite

Sanxion on peli, jossa pelaaja ohjaa avaruusalusta, joka on osa Sanxion-projektia. Sanxion-projekti on salainen sotilaallinen hanke, jonka tarkoituksena on luoda uudenlainen ase, joka pystyy tuhoamaan vihollisen tukikohdat ja avaruusalukset. Pelaajan tehtävänä on testata Sanxion-alusta erilaisissa olosuhteissa ja taistella vihollisia vastaan.

Pelin tavoite on läpäistä seitsemän tasoa, jotka ovat erilaisia ympäristöjä, kuten vuoristoja, kaupunkeja, avaruusasemia ja asteroidikenttiä. Jokaisessa tasossa on erilaisia vihollisia ja esteitä, jotka pelaajan täytyy väistää tai tuhota. Pelaaja voi myös kerätä erilaisia bonuksia, kuten lisäelämiä, aseita ja kilpiä. Pelaaja voi myös säätää aluksen nopeutta, mikä vaikuttaa pelin vaikeuteen ja pisteisiin. Jokaisen tason lopussa on bonusosio, jossa pelaaja voi ansaita lisää pisteitä ampumalla tai väistelemällä kirjaimia, jotka muodostavat pelin nimen.

Pelin kulku ja mekaniikat

Peli koostuu peliruudusta, aluksesta, vihollisista, esteistä, bonuksista ja pisteistä. Peliruutu on jaettu kahteen osaan: yläosaan, jossa on ylhäältä päin nähty näkymä, ja alaosaan, jossa on sivulta päin nähty näkymä. Alus on näkyvissä molemmissa osissa, mutta viholliset ja esteet voivat tulla vain jommasta kummasta. Pelaaja voi liikuttaa alusta vasemmalle ja oikealle sekä ylös ja alas. Pelaaja voi myös ampua aluksen aseella, joka on oletuksena kaksisuuntainen laser. Pelaaja voi vaihtaa aseen tyyppiä keräämällä erivärisiä bonuksia, jotka antavat esimerkiksi leviävän, pyörivän tai räjähtävän aseen. Pelaaja voi myös kerätä kilpibonuksia, jotka suojaavat alusta yhdeltä osumalta.

Viholliset ja esteet ovat erilaisia riippuen tasosta. Vihollisia ovat esimerkiksi lentävät alukset, tankit, tykit, ohjukset ja satelliitit. Esteitä ovat esimerkiksi rakennukset, silta, vuoret, asteroidit ja laserportit. Viholliset ja esteet voivat ampua pelaajaa tai törmätä häneen. Jos pelaaja osuu viholliseen tai esteeseen, hän menettää yhden elämän. Jos pelaaja menettää kaikki elämänsä, peli päättyy.

Pisteet ovat pelin mittari, joka kertoo pelaajan suorituksesta. Pelaaja saa pisteitä tuhoamalla vihollisia ja esteitä, keräämällä bonuksia ja läpäisemällä tasoja. Pelaaja saa myös lisäpisteitä bonusosioissa. Pelaajan pisteet näkyvät peliruudun alareunassa. Pelaaja voi myös saada lisäelämiä tiettyjen pistemäärien saavuttamisessa.

Pelin arvostelu ja yhteenveto

Sanxion on peli, joka on saanut paljon kiitosta ja tunnustusta sekä pelaajilta että kriitikoilta. Peli on pidetty sen grafiikasta, äänestä, pelattavuudesta ja haasteesta. Peli on myös merkittävä sen historiallisen aseman vuoksi, sillä se oli ensimmäinen kansainvälisesti julkaistu suomalainen peli ja ensimmäinen Thalamuksen peli. Peli on myös yksi Rob Hubbardin tunnetuimmista sävellyksistä, ja sen musiikki on jäänyt monen pelaajan mieleen.

Sanxion on peli, joka edustaa hyvin 1980-luvun tietokonepelien henkeä ja tyyliä. Peli on yksinkertainen, mutta koukuttava ja vaikea. Peli on myös omaperäinen ja luova, sillä se yhdistää kaksi erilaista näkymää ja antaa pelaajalle mahdollisuuden säätää nopeutta. Peli on myös visuaalisesti ja äänellisesti vaikuttava, sillä se hyödyntää Commodore 64:n grafiikkaa ja ääntä tehokkaasti. Peli on suositeltava kaikille, jotka pitävät klassisista ammuntapeleistä ja Commodore 64:n peleistä. Peli on myös hyvä esimerkki suomalaisesta peliosaamisesta ja innovaatiosta.