Sampo on suomalainen lautapeli, joka perustuu Kalevalan tarustoon ja sen tunnetuimpaan kertomukseen, Sammon ryöstöön. Peli on julkaistu vuonna 2023 ja sen on suunnitellut Ville Vuorela, joka on myös kirjailija ja pelintekijä. Pelin kuvituksen on tehnyt Jussi Kaakinen, joka on tunnettu fantasia- ja scifi-taiteestaan.
Pelin idea ja tavoite
Sampo on fantasiapeli, jossa pelaajat yrittävät saada haltuunsa legendaarisen Sammon, joka tuottaa rikkautta ja onnea. Peli on tarkoitettu 2-6 pelaajalle, jotka jakautuvat kahteen joukkueeseen: Kalevalan sankareihin ja Pohjolan väkeen. Kalevalan sankarit ovat Väinämöinen, Ilmarinen, Lemminkäinen ja Joukahainen, jotka lähtevät ryöstämään Sammon Pohjolasta. Pohjolan väki on Louhi, Kullervo, Hiisi ja Tuoni, jotka yrittävät estää Sammon menetyksen.
Pelin tavoite on erilainen riippuen siitä, kumman joukkueen pelaaja on. Kalevalan sankareiden tavoite on palata Suomen rantaan Sammon kanssa. Pohjolan väen tavoite on pysäyttää Kalevalan sankarit ja ottaa Sampo takaisin. Peli päättyy, kun jompikumpi joukkue saavuttaa tavoitteensa tai kun peliaika loppuu.
Pelin kulku ja mekaniikat
Peli koostuu pelilaudasta, pelinappuloista, korttipakoista, nopista ja magneeteista. Pelilauta kuvaa Kalevalan maailmaa ja sen eri alueita, kuten Pohjolaa, Tuonelaa, Louhen linnaa, Suomen rantaa ja Sammon saarta. Pelilaudalla on myös erilaisia symboleja, jotka merkitsevät tapahtumia, taisteluita, ansoja ja Sammon sijaintia.
Pelinappulat ovat puusta valmistettuja ja niissä on magneetti pohjassa. Pelaajat asettavat pelinappulansa pelilaudan päälle ja liikuttavat niitä noppaa heittämällä. Pelinappulat ovat kaksipuoleisia: toisella puolella on pelaajan hahmon kuva ja toisella puolella on tyhjä. Pelaajat voivat kääntää pelinappulansa ympäri milloin tahansa, jolloin he piilottavat hahmonsa vastustajilta. Tämä luo peliin salaisen liikkumisen elementin, joka lisää jännitystä ja strategiaa.
Korttipakat ovat neljää eri tyyppiä: Kalevala-kortit, Pohjola-kortit, Tapahtuma-kortit ja Taistelu-kortit. Kalevala-kortit ja Pohjola-kortit ovat pelaajien apuna ja niissä on erilaisia etuja, kuten liikkumista, taistelua, Sammon etsintää ja ansojen välttämistä. Tapahtuma-kortit ovat yhteisiä ja niissä on erilaisia tapahtumia, jotka vaikuttavat kaikkiin pelaajiin, kuten sää, loitsut, myrskyt ja ihmeet. Taistelu-kortit ovat käytössä, kun pelaajat kohtaavat toisensa taistelussa. Taistelu-kortit määräävät, mitä aseita, haarniskoja ja erikoisvoimia pelaajat voivat käyttää taistelussa.
Nopat ovat kuusisivuisia ja niissä on erilaisia symboleja, kuten liikkumista, taistelua, Sammon etsintää ja ansojen laukaisemista. Pelaajat heittävät noppaa vuorollaan ja valitsevat yhden symbolin, jonka mukaan he toimivat. Pelaajat voivat myös käyttää korttejaan yhdessä nopan kanssa, jolloin he voivat tehdä useampia toimintoja tai parantaa toimintojensa tehokkuutta.
Magneetit ovat pelin erikoisuus ja ne ovat piilotettuina pelilaudan alle. Magneetit ovat kaksipuoleisia: toisella puolella on Sampo-symboli ja toisella puolella on ansa-symboli. Magneetit liikkuvat pelilaudan alla pelaajien liikkuessa pelilaudan päällä. Kun pelaaja liikkuu ruutuun, jossa on magneetti, hän saa tietää, onko kyseessä Sampo vai ansa. Jos kyseessä on Sampo, pelaaja saa ottaa Sammon haltuunsa ja kääntää pelinappulansa hahmon puolelle. Jos kyseessä on ansa, pelaaja joutuu kohtaamaan ansan seuraukset, kuten vahinkoa, liikkumisen estymistä tai Sammon menetystä. Magneetit luovat peliin yllätyksellisyyttä ja epävarmuutta, sillä pelaajat eivät voi tietää varmasti, missä Sampo on tai missä ansoja on.
Pelin arvostelu ja yhteenveto
Sampo on lautapeli, joka vie pelaajat Kalevalan maailmaan ja sen jännittävään tarinaan. Peli on visuaalisesti näyttävä ja sen kuvitus on taidokasta ja tunnelmallista. Peli on myös mekaanisesti monipuolinen ja haastava, sillä se yhdistää erilaisia pelielementtejä, kuten salaisen liikkumisen, korttien käytön, nopan heiton ja magneettien liikuttamisen. Peli on sopiva niille, jotka pitävät fantasiasta, strategiasta, vuorovaikutuksesta ja yllätyksistä.
Sampo on kunnianosoitus Kalevalalle ja sen merkitykselle suomalaiselle kulttuurille ja identiteetille. Peli on myös tapa tutustua Kalevalaan ja sen hahmoihin, paikkoihin ja tapahtumiin. Peli on samalla sekä opettavainen että viihdyttävä. Peli on suositeltava kaikille, jotka ovat kiinnostuneita Kalevalasta tai suomalaisesta mytologiasta. Peli on myös hyvä esimerkki suomalaisesta lautapelikulttuurista ja sen innovatiivisuudesta.